Коронавирус, предпазване и повишаване на имунитета

16.02.2020

Коронавирусите са група вируси, причиняващи респираторни инфекции при хора, други бозайници, птици, прилепи и влечуги. Повечето форми на вируса причиняват по принцип леки респираторни инфекции, но както видяхме напоследък с коронавирус Wuhan, в някой случай инфекцията може да бъде и летална.

Много хора се питат какво да направят, за да защитят себе си и близките си от заразяване с коронавирус.

Спазването на елементарна лична хигиена, както и спазването на някой препоръки за лична защита са незаменими ключови мерки, като редовно миене на ръце, носене на предпазна маска и избягване на пътувания или посещения на места със струпване на хора.

Препоръчваме ви да се съсредоточите върху изграждането на силна имунна система, като тя ще ви помогне да сте по-защитени при евентуална вирулентна атака. Също така е вероятно по-малко да боледувате от настинки или вирусни инфекции и като цяло да имате по-добра устойчивост на инфекции.

Ще ви представим някой елементарни стъпки за повишаване на имунната ви система, като принципите, участващи в подсилването на имунната ви система, са доста прости.

Първата цел е да се уверите, че осигурявате на имунната система жизненоважни хранителни вещества, като наблегнете на здравословна диета и използвате правилните хранителни добавки. Недостигът на почти всяко едно хранително вещество може значително да влоши имунитета ви. Укрепването на имунната ви система не само повишава устойчивостта ви към настинки и грип и други инфекции, но също така може да ви помогне да се предпазите от хронични заболявания.

Следващата стъпка е следване на здравословен начин на живот, който включва достатъчно сън и редовна тренировъчна програма. Осигуряването на оптимално хранене и ефективното справяне със стреса преминават дълъг път в подкрепа на механизмите за централен контрол, за да поддържат функционирането на имунната система във върхово състояние. 

  • Здравословният начин на живот е от съществено значение за имунитета. Не забравяйте за здравословната диета, да спортувате, да избягвате токсините, да поддържате подходящо телесно тегло и да спите достатъчно.
  • Стресът понижава имунитета. Направете стъпки за управление на стреса. Практикувайте техники за активиране на реакцията на релаксация, като дихателни упражнения, или медитация.
  • Избягвайте рафинираните захари и наситените мазнини, но не забравяйте да приемате много качествени протеини и есенциални мастни киселини.
  • Вземайте качествена мултивитаминна и минерална добавка. Витамините С и Е, витамините от група В, цинкът и селенът са особено важни.

Serratia peptidase или серапептаза е храносмилателен ензим, който също помага за поддържане на слузните секрети в оптимално състояние - не прекалено гъсти и не прекалено воднисти. Първоначално изолиран от бактерия, която се намира в червата на копринената буба, тя се нарича също ензим „копринен червей“, тъй като разгражда пашкула, за да освободи копринения молец. В допълнение към неспецифичния си ефект върху защитата на гостоприемника срещу инфекция, наскоро беше доказано, че серапептазата упражнява антивирусни ефекти чрез усвояване (разграждане) на протеини, покриващи вируса. Други протеолитични ензими, например бромелайн, също могат да бъдат ефективни. Дозировката на серапептаза се основава на ензимната активност: 80 000-100 000 SPU два пъти дневно между храненията на празен стомах.

  • Приемайте допълнително витамин С, 500 до 1000 мг до три пъти на ден.
  • Увеличете нивата на витамин D. Американски експерти съветват да се приемат от 2000 до 5000 IU дневно.

Всеки знае колко важен е витамин D за здравите кости, но ролята му за здравето на човека надхвърля много повече от това. Съвременните изследвания показват, че витамин D е насочен към над 2000 гена (около 10% от човешкия геном) в човешкото тяло. Ниските нива на витамин D могат да допринесат за развитието на най-малко 17 разновидности на рак, както и сърдечни заболявания, инсулт, високо кръвно налягане, автоимунни заболявания, диабет, депресия и много повече общи състояния на здравето. Що се отнася до предотвратяването на грипа, ето какво е известно:

  • Хората, които имат нива на витамин D в кръвта по-ниски от 38 ng / ml, са имали два пъти повече инфекции на горните дихателни пътища от тези с по-високи нива.
  • Децата, приемали 1200 IU витамин D дневно, намаляват риска от развитие на грип с 58%.
  • Жените, приемащи 2000 IU витамин D (за защита на костите) са имали средно с 30% по-малко епизоди на настинка и грип в сравнение с жени, приемащи 200 IU витамин D.

В България е задължително в добавките, съдържащи витамин D количеството му да се показва в мкг (микрограма). Лесно може да превърнете международните единици в микрограми1 IU = 0,025mcg холекалциферол или ергокалциферол (витамин D), като максималното количество витамин D, разрешено в България да се съдържа / приема на дневна база e 10мкг (или 400 IU).

  • Вземете клинично доказан продукт, повишаващ имунитета.

Не се доверявайте лесно на продукти, от неизвестен производител, нямат задължителна листовка на български или изглеждат съмнително евтини. Винаги се консултирайте с вашия лекар или с вашия фармацевт. Съветваме ви да си имате личен фармацевт (също както си имате и личен лекар), който ще бъде запознат със здравословното ви състояние и ще ви консултира внимателно при изборът на продукти, повишаващи имунитета.

Ако все пак се притеснявате за коронавирус...

Ако сте имали близък контакт с някой, за когото е потвърдено, че има или е оценен за заразяване с 2019-nCoV, трябва да наблюдавате здравето си, считано от деня, когато за първи път сте имали близък контакт с болния. Внимавайте за тези признаци и симптоми:

  • Треска. Измервайте температурата си минимум два пъти на ден.
  • Кашлица.
  • Задух или затруднено дишане.
  • Втрисане, болки в тялото, болки в гърлото, главоболие, диария, гадене / повръщане и хрема.

Ако развиете треска или някой от тези симптоми, потърсете незабавно лекарска помощ в най-близкото лечебно заведение.